Stolpersteine

Doelgroep

Het project Stolpersteine. Een steen een naam en herinnering is bedoeld voor groep 7 en 8.


Inhoud

Op steeds meer plekken in Nederland verschijnen Stolpersteine in het straatbeeld. In een straat of voor een huis worden stenen met namen geplaatst als duidelijk herkenbare monumenten voor de slachtoffers van de terreur van de Tweede Wereldoorlog. Stolpersteine. Een steen een naam een herinnering is een project bestaande uit zes verschillende lessen:

  • De eerste drie lessen zijn basislessen waarbij de leerlingen onderzoek doen naar de Stolpersteine in de eigen omgeving.
Daarnaast zijn er ook drie verdiepingslessen:
  • Een inhoudelijke verdiepingsles waarbij leerlingen onderzoek doen naar de redenen van terreur tegen de mensen in de eigen omgeving. Dit heeft vaak te maken met de grotere oorlogsthema’s. Jodenvervolging, April-Mei stakingen of Collaboratie en verzet.
  • Een thematische verdiepingsles over de werking van het geheugen waarmee wij verhalen herinneren of vergeten.
  • Een thematische verdiepingsles waarbij leerlingen interviews leren afnemen én deze leren verwerken

Activiteiten in de school

De leerling activiteiten verschillen per les. Zo is basisles 1 een les waarbij de leerlingen onderzoek moeten doen met behulp van internet en basisles 2 een discussieles. Omdat het project over Stolpersteine in de eigen omgeving gaat is het uiteraard ook belangrijk dat de leerlingen onderzoek doen ‘buiten de school’. Dit wordt gedaan in basisles 3. Ook bij de verdiepingslessen staan verschillende activiteiten en vaardigheden centraal, zoals interviewen of het doen van onderzoek naar het geheugen en herinneringen van mensen.

Overige activiteiten

Zowel de basislessen als de verdiepingslessen kunnen ‘los van elkaar’ gegeven worden. De docent kan hierin zijn eigen route bepalen.


Erfgoededucatie

De leerlingen van groep 7 en 8 bezoeken de Stolpersteine in hun eigen omgeving en leren de mensen en de herinneringen achter de stenen kennen.


Inbreng ouders

Begeleiding vanuit de school langs de Stolpersteine.


ICT-gebruik

Bij verschillende lessen doen de leerlingen onderzoek met behulp van boeken en internet. Belangrijk hierbij zijn de verhalen op www.deverhalenvangroningen.nl. Hiervoor is een computer nodig met internetaansluiting.


Praktische informatie

Tijdsduur

Afhankelijk van de beschikbare tijd kan de docent zijn eigen lesroute vormgeven. 
Basisles 1 en 2: minuten
Basisles 3: 2 dagdelen
Verdiepinsles 1: 1 dagdeel
Verdiepingsles 2: 1 uur
Verdiepingsles 3: 3 dagdelen 

Thema

Tweede Wereldoorlog

Kerndoelen     Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, 52, 55, 56
Periode Hele schooljaar
Contact

Erfgoedpartners Museumhuis, Lopende Diep 8, 9712 NW Groningen edanschutter@erfgoedpartners.nl t. (050) 313 00 52

 

 

Meewerkende scholen:

Copyright (c) 2012 Ons Pekela